Tıbbi ve Aromatik Bitkiler Pr. (102950903)

Genel Bilgiler

  • Kontenjan 30 (2024 Yılı)
  • Okul Bir. Kon. 1 (2024 Yılı)
  • Deprem Kon. 8 (2024 Yılı)
  • MEB Kon. 0 (2024 Yılı)
  • 35 Yaş Kadın Kon. 0 (2024 Yılı)
  • Öğrenim Süresi 2 Yıl
  • Öğrenim Düzeyi Önlisans
  • Öğrenim Türü Örgün Öğretim
  • Puan Türü Temel Yeterlilik Sınavı
  • Taban Puanı 250,1209 (2023 Yılı)
  • Taban Baş. Sırası 1612452 (2023 Yılı)

Yararlı Bağlantılar


Program Hakkında Bilgi

"Bu programın amacı, ülkemiz tıbbi ve aromatik bitki yetiştiriciliğinde hızla gelişmekte olan teknolojik
uygulamaları kullanabilecek ara eleman yetiştirmektir. Gıda, ilaç ve kozmetik alanında dünyada ve
ülkemizde sentetik ürünler yerine bitkisel kaynaklı doğal ürünlerin kullanılmasına olan ilgi son yıllarda büyük artış göstermiştir. Tıbbi ve Aromatik Bitkiler programı ilaç, gıda ve kozmetik endüstrisinde ekonomik değeri artan bu bitkilerin biyolojik ve ekolojik özellikleri, gen kaynaklarının korunması, kullanım alanları, doğadan toplanması, kültüre alınması ve korunması, işlemesi, kullanım yöntemleri, pazarlanması kimyasal içerikleri ve analiz yöntemleri, kalite kontrolleri konusunda bilgileri disiplinlerarası ve akademik bir anlayış içerisinde alarak temel bilgi düzeyine sahip yardımcı teknik personelin yetiştirilmesini amaçlamaktadır. Bitkisel ilaç hammaddesi, parfüm, boya ve baharat olarak kullanılan bitkilerin doğal kaynaklarının da korunmasının ön plana çıkmaya başladığı günümüzde, geleneksel bilgilere dayalı uygulamalar yerine bu konuda akademik eğitim almış teknik elemanların yetişmesini sağlamaktır. Yüksekokulumuzdaki mevcut uygulama alanı araştırma, uygulama ve eğitimi bütünleştiren bir ortam içerisinde, bölüm öğrencilerinin bilgilenmesine olanak sağlamaktadır. Program kapsamında öğrencilerin sektördeki gelişmeleri yakından takip edebilmeleri amacı ile yöredeki tıbbi ve aromatik bitki yetiştiriciliği yapılan çiftlikleri teknik geziler düzenlenmektedir. 

Doğada  geçmişten günümüze kadar geleneksel ögretilerle gelen tıbbi ve aromatik bitkiler sağlıkta ve beslenmede kullanılagelmiştir. Günümüzde bilimin aydınlatmasıyla geleneksel formattan alternatif tıp, aroma, tıbbi, baharat, keyf, boya bitkileri olarak kullanım alanlarına göre  kategorize edilmiştir. Yüzyıllardır gıda, baharat, çeşni , tedavi gibi pek çok alanda kullanılan Tıbbi ve Aromatik bitkilerin (gıda, İlaç, parfüm, kozmetik, v.b.) önemi ve  bu nedenle kullanım hacmi, üretimi her geçen gün artmaktadır.  

"



Bu Programı Neden Tercih Etmelisiniz

"  ""Besinin ilacın, ilacın besinin olsun”
Günümüzde tıbbi bitkiler piyasasının yıllık 60 milyar dolar civarında olduğu tahmin edilmektedir, Besin, ilaç, kozmetik aroma sektörü  hammadesi olarak tıbbi aromatik bitkiler çukurova bölgemiz başta olmak üzere Türkiyemiz  tıbbi aromatik bitkiler alanında tam bir endemik bitki cennetidir.   Bu programdan mezun olan öğrenciler; tıbbi ve aromatik bitkiler ithal ve ihraç eden firmalar, bitkisel ilaç imal eden laboratuvarlar, bu bitkilerin yetiştiriciliği ya da toplayıcılık faaliyetlerinde bulunan sektörler, tıbbi bitki drogları üreten ve satışını yapan işyerleri, aktarlar, bitkisel ilaç yapan ve satan eczaneler, aromaterapi merkezleri, parfümeri ve kozmetik sanayinin yanı sıra Tarım ve Orman Bakanlığı bünyesindeki ilgili kuruluşlar, botanik bahçeleri, üniversitelerin ilgili bölümlerinde yer alan herbaryum ve bitki laboratuvarlarında ‘Ziraat Teknikeri’ olarak istihdam edilebilirler. Öğrendikleri bilgilerin ışığı altında bu alanda faaliyet gösteren iş alanları kurabilirler.
Ayrıca programı tamamlayanlar iki yıllık ön lisans mezunu statüsünde olacaklarından örgün öğretim yapan lisans programlarına ( ziraat fakültesi, kimya bölümü, biyoloji bölümü) dikey geçiş yapabilirler. Modern tıp; ilaç ve kimya sanayiindeki olağanüstü gelişmelere rağmen, alternatif tedavi metotları ve tıbbi bitkilerle tedavi hala güncelliğini korumakta, hatta son yıllarda gelişmiş ülkelerde giderek artan bir ilgi görmektedir."


YÖK Atlas verileri (2023)

Genel Bilgiler
Tıbbi ve Aromatik Bitkiler
ÖSYM Program Kodu102950903
Üniversite TürüDevlet
ÜniversiteÇUKUROVA ÜNİVERSİTESİ
Meslek YüksekokuluKaraisalı Meslek Yüksekokulu
Puan TürüTYT
Burs TürüÜcretsiz
Genel Kontenjan30
Okul Birincisi Kontenjanı1
Toplam Kontenjan **40
Genel Kontenjana Yerleşen31
Okul Birincisi Kontenjanına Yerleşen---
Toplam Yerleşen40
Boş Kalan Kontenjan0
İlk Yerleşme Oranı%100,0
Yerleşip Kayıt Yaptırmayan9
Ek Yerleşen9
YKS Puanı ile Yerleşen Son Kişinin
TYT 0,12 Katsayı ile Yerleşen Son Kişinin Puanı *250,12086
TYT 0,18 Katsayı ile Yerleşen Son Kişinin Puanı *250,30164
0,12 Katsayı ile Yerleşen Son Kişinin Başarı Sırası *1.612.452
0,18 Katsayı ile Yerleşen Son Kişinin Başarı Sırası *1.609.387
* YKS Puanı ile yerleşen son kişiye ait değerlerdir.
**: Toplam Kontenjan = Genel + Okul Birincisi + Şehit-Gazi Yakını + 34 Yaş Üstü Kadın + Depremzede Aday kontenjanları toplamından oluşmaktadır.
Kontenjan, Yerleşme ve Kayıt İstatistikleri
Kontenjan Yerleşen Yerleşme Oranı % Kesin Kayıt Yaptıran Kazanıp Kayıt Yaptırmayan
Genel 30 31 %100,0 31 9
Tübitak ---
Engelli ---
Okul Birincisi 1 ---
Toplam * 40 40
*: Toplam = Genel + Okul Birincisi + Şehit-Gazi Yakını + 34 Yaş Üstü Kadın + Depremzede Aday kontenjanları toplamından oluşmaktadır.


Not: Programa ek yerleştirme ile 9 kişi yerleşmiştir.
Yerleşenlerin Cinsiyet Dağılımı
Sayı % Oran
 Kız 27 %67,5
 Erkek 13 %32,5
Yerleşenlerin Geldikleri Coğrafi Bölgeler
Yerleşen Sayısı % Oran Cinsiyet
Toplam 40 %100,0 13 Erkek/27 Kız
Aynı Şehir 34 %85,0 12 Erkek/22 Kız
Farklı Şehir 6 %15,0 1 Erkek/5 Kız


Yerleşen Sayısı % Oran
Toplam 40 %100,0
Akdeniz 35 %87,5
Güneydoğu Anadolu 2 %5,0
İç Anadolu 1 %2,5
Marmara 2 %5,0

Yerleşenlerin Geldikleri İller
Yerleşen Sayısı % Oran
Toplam
40 %100,0
Adana
34 %85,0
Ankara
1 %2,5
Gaziantep
1 %2,5
İstanbul
1 %2,5
Mersin
1 %2,5
Sakarya
1 %2,5
Şanlıurfa
1 %2,5

Yerleşenlerin Öğrenim Durumu
Öğrenim Durumu Yerleşen Sayısı % Oran
Toplam 40 %100,0
Liseden yeni mezun, YKS ye ilk defa girdi 4 %10,0
Liseden mezun, daha önce hiç üniversiteye yerleşmemişti 10 %25,0
Üniversitede öğrenci iken sınava girip buraya yerleşti 4 %10,0
Bir üniversiteden daha önce mezun olmuş 21 %52,5
Diğer 1 %2,5
Yerleşenlerin Liseden Mezuniyet Yılları
Yerleşen Sayısı % Oran
Toplam 40 %100,0
2023 4 %10,0
2022 3 %7,5
2021 7 %17,5
2020 1 %2,5
2019 3 %7,5
2018 2 %5,0
2017 1 %2,5
2016 2 %5,0
2014 1 %2,5
2013 1 %2,5
2012 3 %7,5
2011 4 %10,0
2007 2 %5,0
2005 1 %2,5
2003 1 %2,5
1993 1 %2,5
1992 1 %2,5
1989 1 %2,5
1987 1 %2,5

Yerleşenlerin Mezun Oldukları Lise Alanları
Lise Alanı Yerleşen Sayısı % Oran
Toplam 40 %100,0
(9008)Alanı Yok 17 %42,5
(6303)Fen Bilimleri 7 %17,5
(6307)Sosyal Bilimler 4 %10,0
(6013)Elektrik-Elektronik Teknolojisi 2 %5,0
(6006)Bilişim Teknolojileri 1 %2,5
(6009)Çocuk Gelişimi Ve Eğitimi 1 %2,5
(6020)Güzellik Ve Saç Bakım Hizmetleri 1 %2,5
(6026)İmam Hatip 1 %2,5
(6032)Laboratuvar Hizmetleri 1 %2,5
(6040)Muhasebe Ve Finansman 1 %2,5
(6059)Tarım 1 %2,5
(6208)Sağlık Hizmetleri 1 %2,5
(6302)Edebiyat 1 %2,5
(6310)Türkçe Matematik 1 %2,5

Yerleşenlerin Mezun Oldukları Lise Grubu / Tipleri

Genel Liseler Grubu
Lise Tipi Yerleşen % Oran
Lise Programı 4 %10,0
Anadolu Lisesi (Y.Dille Öğretim Yapan Resmi Liseler) 12 %30,0
Lise (Resmi Ve Gündüz Öğretimi Yapan Liseler) 10 %25,0
Lise , Özel Lise (Y. Dil Ağırlıklı Program Uygulayan Liseler) 1 %2,5
Özel Temel Lise 1 %2,5
Yabancı Dille Öğretim Yapan Özel Lise / Özel Anadolu Lisesi 1 %2,5
Meslek Lisesi Grubu
Lise Tipi Yerleşen % Oran
Anadolu Meslek Programı 8 %20,0
Anadolu İmam Hatip Lisesi 1 %2,5
Endüstri Meslek Lisesi 1 %2,5
İmam Hatip Lisesi 1 %2,5
Önemli Açıklama: ÖSYM’nin gruplandırmasına göre,

Genel Lise grubu; Lise, Yabancı Dil Ağırlıklı Lise, Özel Lise, Anadolu Lisesi, Yabancı Dille Öğretim Yapan Özel Lise, Fen Lisesi, Özel Fen Lisesi, Sosyal Bilimler Lisesi, Spor Lisesi, Askerî Lise, Polis Koleji, Akşam Lisesi, Özel Akşam Lisesi, Açıköğretim Lisesi (lise programı), Çok Programlı Lise (lise programı, lise programı-Yabancı Dil Ağırlıklı), Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi, Güzel Sanatlar Lisesi, Güzel Sanatlar ve Spor Lisesi, Özel Güzel Sanatlar ve Spor Lisesi, Anadolu Öğretmen Lisesi, Özel Anadolu Öğretmen Lisesi, Öğretmen Lisesi, Öğretmen Okulu ve Köy Enstitüsünü kapsamaktadır.

Meslek Lisesi grubu; Ticaret Meslek Liseleri, Teknik Liseler, Endüstri Meslek Liseleri, Kız Meslek Liseleri, Sağlık Meslek Liseleri, Otelcilik ve Turizm Meslek Liseleri, Sekreterlik Meslek Liseleri, İmam Hatip Liseleri, Açıköğretim Lisesi (Meslek Lisesi programları), İşitme Engelliler Meslek Lisesi, Çok Programlı Liseler (Meslek Lisesi programları), Mesleki ve Teknik Eğitim Merkezi (METEM) ve diğer meslek liseleri ile Astsubay Hazırlama Okullarını kapsamaktadır

(Kaynak: 2021 YKS Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu)
Yerleşenlerin Mezun Oldukları Liseler
Lise Toplam Lise'den Yeni Mezun Önceki Mezun
Toplam 40 4 36
ABBAS-SIDIKA ÇALIK ANADOLU LİSESİ (ADANA - ÇUKUROVA) 1 0 1
ABDULKADİR PAKSOY ANADOLU LİSESİ (ADANA - SEYHAN) 1 0 1
AÇIK ÖĞRETİM LİSESİ ( - MERKEZE BAĞLI TAŞRA) 4 0 4
ADANA ANADOLU LİSESİ (ADANA - ÇUKUROVA) 1 0 1
ADANA MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ (ADANA - SEYHAN) 1 0 1
ALTINBAŞAK MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ (ŞANLIURFA - AKÇAKALE) 1 0 1
ÇATALCA ÇOK PROGRAMLI ANADOLU LİSESİ (İSTANBUL - ÇATALCA) 1 1 0
ÇOBANOĞLU MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ (ADANA - SEYHAN) 1 0 1
ÇUKUROVA ELEKTRİK MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ (ADANA - ÇUKUROVA) 1 0 1
ENVER KURTTEPELİ ANADOLU LİSESİ (ADANA - YÜREĞİR) 1 0 1
ERZİN YEŞİLKENT ANADOLU LİSESİ (HATAY - ERZİN) 1 0 1
GEVHER NESİBE MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ (ADANA - YÜREĞİR) 1 1 0
HACI AHMET ATIL ANADOLU LİSESİ (ADANA - ÇUKUROVA) 2 0 2
HASAN ADALI ANADOLU LİSESİ (ADANA - ÇUKUROVA) 1 0 1
KARACABEY ANADOLU LİSESİ (BURSA - KARACABEY) 1 0 1
KARAİSALI ANADOLU LİSESİ (ADANA - KARAİSALI) 2 0 2
KOZAN BUCAK ÇOK PROGRAMLI ANADOLU LİSESİ (ADANA - KOZAN) 1 0 1
KURTTEPE ŞEHİT ALİ ÖZTAŞ MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ (ADANA - ÇUKUROVA) 1 0 1
LOKMAN HEKİM ANADOLU LİSESİ (ADANA - YÜREĞİR) 1 0 1
MEHMET UYGUN MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ (GAZİANTEP - ŞAHİNBEY) 1 0 1
MELİKŞAH ANADOLU LİSESİ (ADANA - YÜREĞİR) 1 0 1
MERSİN ANADOLU İMAM HATİP LİSESİ (MERSİN - AKDENİZ) 1 0 1
ORHAN ÇOBANOĞLU ANADOLU LİSESİ (ADANA - SEYHAN) 1 0 1
ÖMER FARUK KARABUCAK ANADOLU İMAM HATİP LİSESİ (ADANA - SEYHAN) 1 1 0
ÖZEL BARAJYOLU FEN BİLİMLERİ ANADOLU LİSESİ (ADANA - ÇUKUROVA) 1 0 1
ÖZEL İLKNUR KARA ANADOLU LİSESİ (ADANA - ÇUKUROVA) 1 0 1
SARIÇAM ANADOLU İMAM HATİP LİSESİ (ADANA - SARIÇAM) 1 0 1
SEYHAN DANİŞMENT GAZİ ANADOLU LİSESİ (ADANA - SEYHAN) 1 0 1
ŞEN PİLİÇ MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ (SAKARYA - ERENLER) 1 1 0
TOKİ KÖPRÜLÜ ANADOLU LİSESİ (ADANA - YÜREĞİR) 1 0 1
TURGUT ÖZAL ANADOLU LİSESİ (ADANA - SEYHAN) 2 0 2
VALİ ZİYAPAŞA ANADOLU LİSESİ (ADANA - YÜREĞİR) 1 0 1
VEHBİ GÜZEL MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ (ADANA - ÇUKUROVA) 1 0 1
YENİBOSNA ANADOLU LİSESİ (İSTANBUL - BAHÇELİEVLER) 1 0 1
Yerleşen Okul Birincileri
Yerleşen Sayısı
Toplam --
Genel --
Okul Birincisi --
Taban Puan ve Başarı Sırası İstatistikleri
Yerleşen Son Kişinin Puanı
Kontenjan Yerleşen Sayısı 0,12 Katsayı ile 0,12 + 0,06 Katsayı ile
Genel Kontenjan 30 31 250,12086 250,30164
Okul Birincisi Kontenjanı 1 --- --- ---

Yerleşen Son Kişinin Başarı Sırası
Kontenjan Yerleşen Sayısı 0,12 Katsayı ile 0,12 + 0,06 Katsayı ile
Genel Kontenjan 30 31 1.612.452 1.609.387
Okul Birincisi Kontenjanı 1 --- --- ---
Yerleşen Son Kişinin Profili
-
YKS Kontenjanına Yerleşen Son Kişi
Öğrenim Durumu Liseden yeni mezun ÖSYSye ilk girişinde yerleşti
Liseden Mezuniyet Senesi ---
Lise Alanı (6026)İmam Hatip
Yerleştiği Puan* 250,12086
Yerleştiği Başarı Sırası* 1.612.452
Yerleştiği Katsayı 0,12 Katsayı
Ortaöğretim Başarı Puanı 340,302
Diploma Notu 68,1
Cinsiyeti Kız
Adres İli ADANA
* YKS Puanı ile yerleşen son kişiye ait değerlerdir.
Yerleşenlerin YKS Net Ortalamaları
0,12 Katsayı ile 0,12 + 0,06 Ek Puan ile
Yerleşen 30 1
Ortalama OBP 362,532 367,441
TYT Türkçe (40 soruda) 16,2 11,8
TYT Sosyal Bilimler (20 soruda) 6,5 3,3
TYT Matematik (40 soruda) 7,2 0,0
TYT Fen Bilimleri (20 soruda) 1,8 -0,5

 Tüm "Tıbbi ve Aromatik Bitkiler"
Programlarının Net Sihirbazı için Tıklayın


Önemli Açıklama:

Yukarıdaki değerlerin hesaplanmasında Tübitak ve Engelli ek puanı ile yerleşenler (varsa) dışında Genel Kontenjana yerleşenlerin testlerdeki netleri dikkate alınmıştır.
Ülke Genelinde Tercih Edilme İstatistikleri
Toplamda Tercih Eden Aday Sayısı 792
Bir Kontenjana Talip Olan Aday Sayısı 19,8
Ortalama Tercih Edilme Sırası 10,2
Birinci Sırada Tercih Eden Sayısı 56 %7,1
İlk Üç Sırada Tercih Eden Sayısı 170 %21,5
İlk Dokuz Sırada Tercih Eden Sayısı 427 %53,9

Tercih Sırası Aday Sayısı
Yerleşenler Ortalama Kaçıncı Tercihlerine Yerleşti?
Programa Yerleşen Sayısı 40
Birinci Tercih Olarak Yerleşen Sayısı 13 %32,5
İlk Üç Tercih Olarak Yerleşen Sayısı 22 %55,0
İlk On Tercih Olarak Yerleşen Sayısı 34 %85,0
Yerleşenler Ortalama Kaçıncı Tercihinde Yerleşti 4,9

Tercih Sırası Yerleşen Sayısı
1 13
2 7
3 2
4 2
5 3
6 4
7 1
8 1
9 1
10 ---
11 1
12 ---
Tercih Sırası Yerleşen Sayısı
13 1
14 1
15 ---
16 1
17 1
18 ---
19 ---
20 ---
21 ---
22 1
23 ---
24 ---

Öğretim Üyesi Sayısı ve Unvan Dağılımı

Akademisyen Bilgisi yoktur.

Önemli Açıklama:

Bu tablodaki veriler, ÖSYM’nin 2024 Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu’ndan alınmıştır. Kılavuzda sadece fakültelerdeki lisans programları için değerler bulunmaktadır.
Kayıtlı Öğrenci Sayısı
Kayıtlı Öğrenci Sayısı % Oran
Toplam 107 % 100,00
Kız 60 % 56,07
Erkek 47 % 43,93
Önemli Açıklama:

Tablolar, 2023-2024 Öğretim Yılı Yükseköğretim İstatistikleri’nden alınan verilere göre hazırlanmıştır.
Programdan Mezun Olan Öğrenci Sayıları
Mezuniyet Yılı Toplam Erkek Kız
2023 12 5 7
2024 1 1 0
Önemli Açıklama:

Tablolar, 2023-2024 Öğretim Yılı Yükseköğretim İstatistikleri’nden alınan verilere göre hazırlanmıştır.
Değişim Programı ile Giden/Gelen Öğrenci Sayıları

Değişim Programı ile Giden/Gelen öğrenci bilgisi bulunmamaktadır.

Önemli Açıklama:

Tablolar, 2023-2024 Öğretim Yılı Yükseköğretim İstatistikleri’nden alınan verilere göre hazırlanmıştır.
Yatay Geçiş ile Gelen/Giden Öğrenci Sayıları
Yatay Geçiş ile Gelen Öğrenci
2022 2023
1 ---

Yatay Geçiş ile Giden öğrenci bilgisi bulunmamaktadır.

Önemli Açıklama:

Tablolar, 2023-2024 Öğretim Yılı Yükseköğretim İstatistikleri’nden alınan verilere göre hazırlanmıştır.